سرمقاله

غول‌های «فرمول یك» در جاده‌ها

نویسنده: محمد حسین جهان پناه
زمانی نه چندان دور «جرمی کلارکسون» - مجری مشهور سری قدیمی تاپ گیر- به شوخی گفته بود ابرخودروها ساخته شدند تا آرتور اسکارگیل–رهبر حزب سوسیالیست کارگری انگلیس که یکی از مدافعان سرسخت حقوق طبقه ی مستضعف جامعه این کشور بود- را با سرعت تمام زیر بگیرند...
زمانی نه چندان دور «جرمی کلارکسون» - مجری مشهور سری قدیمی تاپ گیر-  به شوخی گفته بود ابرخودروها ساخته شدند تا آرتور اسکارگیل–رهبر حزب سوسیالیست کارگری انگلیس که یکی از مدافعان سرسخت حقوق طبقه ی مستضعف جامعه این کشور بود- را با سرعت تمام زیر بگیرند. پیشرفته‌ترین و هیجان‌انگیزترین خودروهای دنیا که گویی تنها دلیل وجودیشان این است که من و شما را هاج و واج مبهوت خود کنند؛ سفینه‌های فضایی چهار چرخی که با بی‌رحمی تمام  جنون سرعت را در چالش ثانیه‌ها غرق می‌کنند.
اصطلاحی که امروزه در قالب ابرخودرو (Supercar) می‌شناسیم کمی کمتر از یک قرن پیش سر زبان‌ها افتاد؛ زمانی که شرکت انساین(Ensign) خودروی جدید6/7 لیتری جدیدش (انساین 6) را با عنوان ابرخودرویی که هیچ‌کس نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد، بازاریابی کرد. بااین‌حال عنوان ابرخودرو به آن معنایی که امروز می‌شناسیم - یعنی خودروی قدرتمند و صدالبته بسیار گران- سال‌ها بعد، در اواسط جنگ سرد متولد شد؛ زمانی که «ال.جی.کی استریت» (L. J. K. Setright) روزنامه‌نگار انگلیسی برای توصیف «لامبورگینی میورا» اصطلاح ابرخودرو را به کار برد و این عنوان خیلی زود باب شد. مقدمه ا‌ی که در نهایت در نیمه ی دوم دهه‌ی 60 میلادی به تولد صنعتی جدید در میان خودروسازانی محدود با تمرکز روی ساخت سوپرخودروهای پیچیده، گران و هیجان‌انگیز بدل شد. بااین‌حال چیزی که در دهه‌ی 60 میلادی (40شمسی) تبدیل به صنعت ابرخودروهای لوکس و گران‌قیمت شد، در حقیقت وارث خودروهای اسپرت دهه‌ی 40 میلادی (20 شمسی) به شمار می‌رفت.  در اواخر دهه‌ی 40 میلادی به لطف خودروسازان مشهوری چون فراری، جگوار، لوتوس و پورشه ساخت خودروهای اسپرت خیابان‌رو به صنعتی همه‌گیر بدل شد و این خودروها خصوصا در میان طبقه‌ی ثروتمند جامعه، طرفداران قابل‌توجهی پیدا کرد. سپس در ۱۹۵۴(1333) سروکله‌ی مرسدس 300 اس ال  پیدا شد و دنیای خودروهای اسپرت آن دوران را تکانی اساسی داد. آن قدر که بسیاری این خودرو را نخستین ابرخودروی دنیا می‌دانند؛ هرچند نام ابرخودرو را بر خود نداشت. پس از مرسدس نوبت شورلت کوروت بود تا در 1957(1336) با پر کردن 100 کیلومتر بر ساعت زیر شش ثانیه  برای خودش گردوخاک به پا کند. دهه‌ی 60 و 70میلادی (40 و50شمسی) زیر سلطه‌ی لامبورگینی، فراری و پورشه بود و در دهه‌ی 80میلادی (60شمسی) لوتوس هم به رقابت ابرخودروها پیوست. با پایان این دهه‌ دنیای ابرخودروها هم با انقلابی اساسی وارد دوره‌ای از ابرخودروهای جدید و قدرتمند شد که به لطف تکنولوژی‌های به عاریت گرفته‌ شده از دنیای فرمول یک در دهه‌ی بعدی شاهد برخی از مشهورترین خودروهای دنیا بود. این درست زمانی بود که معرفی لامبورگینی دیابلو تاثیر چشمگیری روی طراحی نسل جدید خودروهای اسپرت گذاشت. وقتی نوبت به قرن بیست و یکم رسید دنیای ابرخودروها آماده‌ی‌ دو نیمه شدن بود. یک ‌نیمه روی خودروهای مینی مالیستی سبک تکیه داشت که ظاهری نوظهور به آن‌ها می‌داد و نیمه‌ی دوم ادامه‌ی همان مسیر قدیمی بود که خودروهای زیبا، با بدنه‌هایی پهن و قدرت موتورهای افسانه‌ای را شامل می‌شد.
این مقدمه‌ی سال‌هایی بود که در پس آن Hypercar در قلب دنیای ابرخودروها متولد شد تا دنیای تکنولوژی خودرو را تکانی اساسی بدهد؛ دنیایی که در طول چند سال اخیر با تركیب هرچه پررنگ‌تر فرمول یك در دنیای ابرخودروها باز هم در حال تجربه‌ی دگرگونی جدیدی است؛ دگرگونی که یک سال پیش با آستون مارتین والكایری شروع شد و چندی پیش با معرفی محصول جدید مرسدس، پروژه‌ی وان ادامه یافت. دنیای خودروهای هیجان انگیز نوظهوری که اگر پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره‌ی ما را بخوانید با آن‌‌ها آشنا خواهید شد.
محمد حسین جهان پناه
دبیربخش شگفتی‌های تكنولوژی



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code