به دانستنیهای126 خوش آمدید

سال جدید با کتاب‌دانستنیها

نویسنده: محمد جباری/ سردبیر
Bookazine (که از تلفیق دو کلمه Book و Magazine شکل گرفته ‌است) جدیدترین استراتژی دنیای نشر و مطبوعات برای مقابله با کاهش علاقه خوانندگان به خرید نشریات جدید و کاهش تیراژ مطبوعات است. این استراتژی فعلا پاسخ مناسبی نیز گرفته است و با اینکه تعداد عناوین و تیراژ نشریات در جهان در حال کاهش است، اما تعداد و استقبال از «كتاب‌-‌ مجله»ها رو به افزایش است.
 به عنوان مثال بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، در 9 ماهه اول سال 2013، تعداد نشریات جدید در آمریکا از 614 عنوان (در سال 2012) به 591 عنوان رسیده بود؛ درحالی‌که تعداد «كتاب‌-‌ مجله»ها با 2/4 درصد افزایش از 446 عنوان به 457 عنوان رسیده‌ بود.
اما «كتاب‌-‌ مجله» اصلا چیست؟ همان‌طور که از کلمه «كتاب‌-‌ مجله» مشخص است، این محصول جدید تلاشی است برای تلفیق ویژگی‌های دنیای کتاب‌ها و دنیای نشریات در یك قالب مشترک. در «كتاب‌-‌ مجله»ها معمولا مطالب یک نشریه با موضوع مشترک، استخراج و با انجام اصلاحات لازم در قالب یک کتاب گردآوری می‌شود. «كتاب‌-‌ مجله»ها معمولا ویژگی‌های متمایز زیر را نسبت به یک کتاب یا یک مجله صرف دارند:
1- «كتاب‌-‌ مجله»ها معمولا به روزتر از کتاب‌ها هستند
محتوای «كتاب‌-‌ مجله»ها از مطالب ماندگار نشریات انتخاب می‌شود، ولی با توجه به ذات ژورنالیستی نشریات که معمولا به موضوعات روز پرداخته می‌شود یا حداقل رویکرد به‌روزتری نسبت به موضوعات مختلف دارند،«كتاب‌-‌ مجله»ها هم حس تازه‌تری را به مخاطب منتقل می‌کنند. به‌دلیل فرآیند زمان‌بر تولید یک کتاب، بخشی از مطالب «كتاب‌-‌ مجله»ها را همزمان در کتاب‌های مشابه نمی‌توان پیدا کرد.
2- «كتاب‌-‌ مجله»ها از کتاب‌ها جذاب‌تر به نظر می‌رسند
نشریات به خاطر پرداختن به موضوعات مختلف در یک شماره، از ابزارهای متنوع محتوایی و گرافیکی برای جذب مخاطب و جلوگیری از خستگی خواننده استفاده می‌کنند. معمولا از این ابزارها در کتاب‌ها کمتر استفاده می‌شود؛ حداقل در کتاب‌های ویژه بزرگسالان کمتر از فرم‌های مختلف ژورنالیستی استفاده می‌شود. همین اتفاق در نگاه اول ظاهر صفحات «كتاب‌-‌ مجله»ها را جذاب‌تر و خواندنی‌تر از کتاب‌ها می‌کند.
3- «كتاب‌-‌ مجله»ها نسبت به کتاب‌های هم رده ارزان‌تر به دست مخاطب می‌رسند
تولید یک کتاب دائره‌المعارفی با انبوهی اینفوگرافیک، تصویرسازی و...، به صرف هزینه زیاد و همچنین زمان زیادی نیاز دارد. درحالی‌که در «كتاب‌-‌ مجله»ها هزینه و زمان اصلی تولید، قبلا صرف شده است و ناشر از سرمایه‌گذاری قبلی استفاده می‌کند و با انتخاب مطالب و بازآرایی مناسب، آن را در شکل‌های مختلف و ارزان‌تر (نسبت به کتاب‌های هم رده) به مخاطب عرضه می‌کند.
4- «كتاب‌-‌ مجله»ها جامع‌تر از مجلات هستند
اگر شما به یک موضوع خاص در یک نشریه علاقه‌مند باشید، دوست ندارید همه آن مطالب را که در شماره‌های مختلف منتشر شده، در کنار هم در کتابخانه خودتان داشته باشید؟ این راز موفقیت  «كتاب‌-‌ مجله»ها در جذب مخاطبان نشریات است. در واقع «كتاب‌-‌ مجله»ها یک نسخه كامل از یک موضوع را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند تا نیاز آرشیوی او برای مراجعه به شماره‌های مختلف رفع شود.
5- «كتاب‌-‌ مجله»ها بی‌دردسرتر از مجلات هستند
مخاطبی که دوست ندارد فقط برای خواندن مطالب مرتبط با موضوع مورد علاقه‌اش هر ماه هزینه‌ای برای خرید یک نشریه بدهد، می‌تواند هر سال فقط یک بار با هزینه کمتر(مثلا نسبت به خرید 12 شماره یک نشریه) «كتاب‌-‌ مجله» مربوط به آن موضوع را بخرد. ضمن اینکه ‌نگه داشتن یک کتاب، دردسر کمتری نسبت به نگه‌داشتن همه شماره‌های یک نشریه دارد.
6- «كتاب‌-‌ مجله»ها با کیفیت‌تر از مجلات هستند
نشریات معمولا به خاطر ذات مصرفی بودن و کاهش هزینه‌های چاپ، با کاغذ و جلد ارزان‌تری به دست مخاطب می‌رسند. ولی در زمان انتشار «كتاب‌-‌ مجله»ها به دلیل نبود هزینه‌های سرسام‌آور برای تولید محتوا، ناشر می‌تواند محتوای قبلی را با کیفیت کاغذ و جلد و چاپ بهتری در اختیار مخاطب بگذارد تا او با خیال راحت‌تری «كتاب‌-‌ مجله»ها را در قفسه کتابخانه‌اش بگذارد و برای استفاده‌های بعدی نگران کیفیت کاغذ، پاره شدن و ... نباشد.  
به این فهرست ویژگی‌ها، می‌توان موارد دیگری را نیز اضافه کرد؛ مثلا نبود تاریخ انتشار روی جلد «كتاب‌-‌ مجله»ها آنها را برای عرضه در زمان‌های مختلف - بدون نگرانی برای به اصطلاح «گذشتن تاریخ مصرف»- ایده‌آل می‌کند؛ یا عرضه همزمان «كتاب‌- ‌مجله»ها در کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی، فرصت بالقوه‌ای را برای جذب مخاطبان جدید از هر دو دنیای کتاب و نشریات فراهم می‌کند.
همه این دلایل باعث شد تا دانستنیها و گروه مجلات همشهری  و نشرشهر برای  ورود به این دنیای جدید مصمم شوند. اولین نتیجه این تصمیم  نیز طراحی و تولید مجموعه كتاب دانستنیها بر اساس محتوای تولید شده در دوره جدید انتشار مجله«دانستنیها» بود؛ مجله دانستنیها  با شعار«اولین مجله دائره‌المعارفی و تمام رنگی ایران»در سال 1358پا به میدان مطبوعات ایرانی گذاشت و به یکی از پرخواننده‌ترین نشریات کشور تبدیل شد. حالا «اولین مجموعه کتاب- مجله دائره‌المعارفی و تمام رنگی ایران» پا به دنیای جدید «Bookazine»ها گذاشته است.
در پایان لازم است از سردبیران و دبیران تحریریه و دیگر اعضای تحریریه ، فنی ، هنری و مدیریتی نشریه دانستنیها طی پنج سال گذشته تشكر بكنم كه بدون كمك آنها، نشریه دانستنیها  در دوره انتشار جدید خود، نمی‌توانست هر دو هفته یکبار به دست مخاطب برسد و در نتیجه مجموعه‌ «كتاب‌-‌ مجله» آن هم تولید شود. تشكر ویژه‌ای هم از مدیران محترم «موسسه همشهری» و «گروه مجلات همشهری» و «نشر شهر» دارم كه بدون حمایت‌های آنها، پروژه انتشار اولین مجموعه «كتاب‌-‌ مجله» دائره‌المعارفی  ایرانی مطمئنا به ثمر نمی‌رسید.
امیدوارم این تلاش جمعی برای تولید اولین مجموعه «كتاب‌-‌ مجله» دائره‌المعارفی  ایرانی بتواند نقش كوچكی در افزایش آگاهی و سرانه مطالعه و پر كردن خلاء منابع علمی روز در كشور عزیزمان داشته باشد.

مستقیم سردبیر
برای در میان گذاشتن پیشنهادات، انتقادات و دیگر موارد مرتبط با دانستنیها با سردبیر، می‌توانید از این ایمیل استفاده کنید:
Sardabir.danestaniha@hmg.ir



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code