بازسازی یک بازی کلاسیک دیگر؛ Grim Fandango

اسکلت از قبر برخــا ست

نویسنده: مجید رحمانی
در شماره‌‌های 124، درباره بازسازی سلطان سبک وحشت یعنی Resident Evil HD Remastered صحبت کردیم و حالا می‌خواهیم نگاهی اجمالی به بازسازی یکی از سلاطین اصلی سبک ماجرایی یعنی Grim Fandango بیندازیم.
 بازی کردن نسخه Remastered گریم فندنگو مثل این می‌ماند که اسکلتی از قبرش برخاسته و شروع به حرکت کرده باشد که اتفاقا کاملا در خور شخصیت اصلی داستان، یعنی «مَنی کالاورا» مامور سفر پس از مرگ هم هست. زمانی که استاد «تیم شِیفر» قریب به 20 سال پیش دست به ساخت این بازی زد، از فرهنگ آمریکای دهه‌های 30-1920 مثل پوشاک مردم برای کاراکترها و ساختار معماری «آرت دکو» و «بیوتیفول سیتی» در طراحی فضاهای بازی تاثیر گرفت و همچنین تاثیر وی از مراسم آئینی مکزیکی‌ها مخصوصا جشن «روز مردگان» به وضوح در داستان و ماجراهای بازی مشهود است. از آنجا که بازی‌های ماجرایی قدمت زیادی دارند و در طول سال‌ها رسالت اصلی آنها یعنی تمرکز روی قصه و روایت تغییر چندانی نکرده، بنابراین جای تعجب نیست که بازسازی گریم فندنگو نیز در سال 2015 همان حس و حالی را به مخاطب بدهد که در سال 1995 تجربه کرده بود. اگرچه این وفاداری کامل به ریشه‌های سبک ماجرایی چیز بدی نیست، اما این وفاداری باعث شده که چون بازی‌های این سبک در دهه 90 فاقد بخش آموزشی یا سیستم راهنمایی در حل معما بودند، حالا نبود آنها لطمه‌ای جزئی به تجربه بازیکنانی که به ساختار مدرن ماجرایی عادت کرده‌اند، وارد کند....



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code